A cikkem tartalma:
Mobilgarázs, ideiglenes tároló? Mi a túrónak?
Ez a cikkem azokat a népeket célozza be, akik mobilgarázs vagy valamilyen hasonszőrű tároló építésén gondolkodnak. Házépítéskor sokaknak gondot okoz (vagy okozni fog) a rengeteg építéshez szükséges szerszám és anyag elhelyezése. Ilyenkor az építési konténer bérlése szokott először szóba jönni, de szerintem vannak jobb megoldások is. Az egyik ilyen megoldás a mobilgarázs és a mindenféle fajta ideiglenes tárolók. Bizonyíték rá, hogy nem csak a levegőbe beszélek, hogy én is vettem egy ilyen ketyerét a Miskolcon épülő új házikómhoz. Természetesen a mobilgarázs nem csak az építőknek lehet hasznos, ha csak úgy akarsz magadnak egy garázst, vagy fészert, akkor is a megfelelő cikket olvasod.
Miért jó ez az építkezőknek?
Az építkezőknek legfőképpen azért, mert spórolhatsz pár százezret. Az egész blogom arról szól, hogy ide ilyen drága, oda meg olyan spéci anyagokat kell beépíteni, hogy ne dőljön rád a jövő héten a kulipintyód. Sajnos ritka alkalom, amikor azt mondom, hogy na itt spórolhatsz, de most eljött a mi időnk!
Azzal, hogy az építésed elején megveszed a végleges garázsodat, vagy fészeredet, meg tudod spórolni az építési konténer bérlését: már az építésed tervezési fázisában megveszel egy fémszerkezetű fészert, vagy akár egy mobilgarázst. Felépíted az üres telkeden valahol, ahol nem lesz útban az építésed alatt, de mégis könnyen hozzáférhető a legnagyobb mocsári ingoványban is. Kényelmesen, üdén és lazán megépíted a házadat (volt már olyan akinek sikerült) úgy, hogy az anyagaidat és szerszámaidat ebben a zárható fémbódéban tárolod. Ha kész a házad, elrendezed a terepet, a pléhgarázst áthelyezed a végleges helyére, és van egy kerti tárolód, vagy garázsod, vagy akár B terved, ha a szíved csücske kihajított a házból.
Természetesen az áthelyezéssel érdemes óvatosan bánni: általában garanciavesztéssel jár, és ha a tetőt leszereled, akkor nagy eséllyel beázás lesz később a jutalmad. A beázásra gyógyír lehet, ha a csavarokat sebészi pontossággal ugyanabba a lukba teszed vissza, mint korábban voltak.
Miért jó ez bárkinek?
Egy garázs mindig jó a háznál: védi az autót, elnyeli a lomot, a fűnyírót, és ha minden jól megy (menjen jól!!!), és jól tervezzük meg az épületet, akkor mutatós is. Egy mobilgarázs pedig mindezt a sok funkciót viszonylag olcsón teszi. Egy ilyen árérzékeny piacon, mint a miénk, ez elsőrangú szempont. Persze, ha hajlandóak vagyunk egy kicsit nagyobb összeget is rászánni a vásárlásra, akkor egy prémium minőségű mobilgarázs is lehet tuti választás.
Lássuk konkrétan, hogy amúgy miről is zagyválok!
Mobilgarázs minőségek
Asszem sejthető, hogy mint mindenből, a lemezgarázsokból is léteznek különböző minőségűek. Én 3 fő fokozatot különböztetek meg: az alap (sztenderd) minőséget, a prémium hatású alap minőséget, és a minőségi, prémium kivitelt. E-lemez-zük őket egyenként (érted-e? e-lemez!)!
Alap minőségű mobilgarázsok
Asszem sejthető, hogy ez a minőségi fokozat a legolcsóbb. Honnan lehet megismerni? A legfontosabb ismertető jele az, hogy a tartószerkezetei olcsó, vékony keresztmetszetű L vasakból készülnek. Érdekes dolog, hogy építés alatt úgy lobognak az anyagok, mint Szájer az ereszcsatornán, de összeépítve szépen megmerevedik az egész szerkezet. Igen, mint Szájer a buliban.
Én a sztenderd minőséget inkább a könnyen mozgatható, kis alapterületű fészerekhez ajánlom: ezt tényleg elkapja két legény, és röhögve odébb viszi.
Az alap minőségű garázsok felületkezelése általában nem teljesen tökéletes: gyártáskor, vagy szállításkor, vagy mittoménmikor összedörzsölődnek az elemek, és megsérülhet a horganyzás és a festés. Mi is így jártunk, már a dobozból kivéve voltak sérült elemek.
Prémium hatású, de még alap minőség
Közepes árkategória, közepes minőség jellemzi. Itt már megjelennek vízszintesek lemezeléssel készült épületek is, amelyek a fa hatású lemezborítással együtt már különösen jól mutatnak. Kicsit olyan, mint a medvedisznóember (South Park): csak ez félig fém, félig fa, és félig garázs. Ennél a kivitelnél jelen vannak már a zártszelvényből készült tartók is. Ezáltal növekszik a súly, és a stabilitás is. A nagyobb stabilitás nagyobb fesztávokat is ad, ami magyarra fordítva azt jelenti, hogy akár belső oszlopok nélküli kétkocsis beállót is építhetsz belőle. Ugyanez igaz a vastagabb lemezekre is. Kevésbé huppognak, és nehezebben rozsdásodnak át. Mivel félreérthető a megnevezés, így könnyen összetéveszthető a “prémiumnak titulált” kivitel az igazán minőségi épületekkel. Tessék vigyázni!
Full prémium minőségű mobilgarázsok
A nevéből könnyen kikövetkeztethető, hogy ez a kategória már drágább az előbbieknél, de megérheti a beruházás. Jó nagy fesztávok, minőségi anyagok, elsőosztályú felületkezelés. Ez már ténylegesen elbírja az utólagos szigetelést, amennyiben úgy tervezed. Sőt, akár szendvicspanelből is készülhetnek ezek a szerkezetek, így akár fűtött garázsod is lehet. És ha már van egy kellemes, száraz, fűtött garázsod, akkor miért nem raknád ki a kocsit belőle az utcára, hogy te odabenn kényelmesen barkácsolhass? Na jó, legyen 2 az 1-ben. Éjjel garázs, nappal barkácsszoba.. vagy ha elég nagy méretű szerkezet is elfér az udvarodon, akár mindkettő egyben is megvalósítható egy kombinált épületben.
Betonalap azért kell hozzá?
Nem mindig. Persze, ha garázst építesz, akkor érdemes lehet egy betonlemezt megönteni ahhoz, hogy legyen min állni a kocsival. Erre a betonlemezre általában már rá lehet építeni a lemezgarázsokat. Sávalapra, vagy pontalapokra általában nincs szükség. Főként, ha betonacélt is raksz az alapba. Sőt: én a kis kerti tárolómat lazán leraktam a csupasz földre. Mivel rugalmas anyagokból készült, lazán lekövette az egyenetlenségeket, mindenféle sérülések nélkül. Pár sátorvassal lerögzítettem, hogy ne vigye el a szél, aztán elmentem pálinkázni a szomszédba.
Természetesen a fenti lazaság a profi lemezcsarnokok és nagyméretű tárolók esetében már baromira nem engedhető meg. Arról, hogy milyen fogadó felületre lesz szükséged, általában a gyártó, vagy a forgalmazó tud értelmes választ adni. És ha már beszélsz vele, akkor érdemes rákérdezni a betonalap lejtésére, vagy akár szigetelésére is (főként, ha fűtött garázst tervezel).
Mobilgarázs előnyök
Mint minden műszaki dolognak, ennek a technológiának is megvannak az előnyei és hátrányai. Van akinek ez a jó, a másiknak az, ettől ember az ember:
Pénzt spórolsz, nem is keveset
A legegyszerűbb raktárkonténer bérlése is kb. napi 650 Ft-ba fáj. Ha csak egy évig tart az építkezésed, akkor is ott hagysz kb. 240.000 Ft-ot bérleti díjra. Erre rájön még a daruzási és kiszállítási díj, meg még ki tudja, hogy milyen kreténségek. A végén valahol 300.000 Ft környékére fogsz kijönni. Ez az összeg az én szememben klozeten lehúzott pénz.
Ha a fenti összegből veszel egy olyan mobilgarázst, vagy fészert, amit el tudsz az új házad mellett véglegesen képzelni, akkor nyert ügyed van: megspórolhatod az építési konténer bérleti díját. Ha mégsem akarod végleges megoldásnak, akkor még mindig eladhatod az ideiglenes raktáradat. Így nem folyik el bérleti díjra a zsöci.
Oda vissza pakolható
A mobilgarázs nevében benne van, hogy mobil. Nem telefon, hanem mozgékony: viszonylag könnyen telepíthető szerkezetről van szó, és az esetek nagy részében könnyen odébb is lehet helyezni. Ez egy építés során aranyat érhet! Az én fémszerkezetű bodegámat, ami kb. 7-8 m2 alapterületű, és 160.000 Ft-ba került, belülről hárman megemeltük, és elvittük a telek egyik végéből a másikba a legnagyobb sár közepén. Közben még arra is maradt energia, hogy Laci recsegve fingjon. Ez a mobilitás a végső tereprendezés során irtó fontos lesz: mivel az építésed elején halovány gőzöd sincs a végleges terepszintekről, a tárolódat találomra teszed le, a meglévő szintezetlen földre. A tereprendezés alatt a mobilgarázsodat lerakod a végleges helyére, és befejezheted az elmaradt részen a tereprendezésedet.
Egyre vigyázz! A fenti mobilitás nem minden mobilgarázsra igaz: ha veszel egy böhöm nagy két kocsibeállós garázst szekcionált kapukkal, azt a Jóisten sem rakja odébb. Ilyen esetben már az építésed elején tudnod kell a garázs végleges helyét és magasságát! Ilyenkor érdemes lehet már az elején elkészíteni hozzá a fogadó betonlemezt, hogy ne a trutymóba kelljen megépíteni a garázst. Ha később térkövezni szeretnél, akkor a szintemelkedéssel számolj! Egy másik megoldás, hogy rákérdezel a gyártónál, hogy szétszerelhető-e a fészer. És ha igen, akkor újra össze lehet-e kendácsolni?!
Olcsó
Egy fa szerkezetű garázshoz képest sem drága egy fémszerkezetű mobilgarázs. Az épített, ház stílusához illeszkedő garázs árához képest pedig elenyésző ára van. Én most építtetek magamnak egy félig nyitott, 70 m2 alapterületű faszerkezetű kocsibeállót (a régi házamhoz), és az ára nem áll meg 2 millió Ft alatt. Ugyanez egy fémszerkezetű mobilgarázsból összehozható akár 1-1,5 millióból is.
Egyedi, szigetelt típusok
Egy fémszerkezetű fészer vagy mobilgarázs nem muszáj teljesen puruttya legyen. Léteznek színes (akár fa mintázatú is), hőszigetelt, szekcionált garázskapus megoldások is. Sőt, akár egyedi megoldásokat is lehet gyártatni (pl.: garázs + fészer egyben, furi alakú alaprajzok, stb…). Színekből léteznek egyedi RAL színekre, vagy akár fa mintájúra festett verziók is. Én fa mintásat vettem tolóajtóval, egész csecsa lett.
Az egyediségbe akár a lapos tetős megoldások is beleférhetnek. Sőt láttam olyan megoldásokat, amik nyitott kocsibeállókat kombinálnak zárt fészerekkel. Nekem ez állt a legközelebb a szívemhez.
Építési szabályok áthágására
Ezt nem én írtam, és nem itt olvasod: azzal, hogy könnyen pakolászhatóak a lemezfalú garázsok, ügyesen át lehet lépkedni vele a hatóságokat. Sokkal kisebb eséllyel köt bele a hatóság egy mobilgarázsba, ha nem megfelelő helyen van. Ha mégis belekötnének, akkor könnyedén szétszereled, és felépíted másutt, vagy ugyanott, de kicsit később.
Megépíted saját kezűleg
Ha normális mobilgarázst veszel, akkor jó eséllyel (azért kérdezz utána!) kapsz hozzá egy építési útmutatót. Az útmutató alapján 1-2 nap alatt össze is tudod magadnak tákolni az egész nyavalyát. Annyira vigyázz, hogy ne egyedül kezdj neki a melónak: hosszú, össze-vissza libegő anyagok lesznek a dobozban, amiket egyedül lehetetlen összeszerelni. Itt hatványozottan igaz az, hogy egy ember csak fél ember munkáját tudja elvégezni. Két fővel már talán elérhető a két embernyi munka teljesítménye.
A lemezgarázsok megépítése nem nagy ördöngösség: legózni kell, méghozzá nagyban. Akkus csavarbehajtó, vízmérce, és munkavédelmi kesztyű kell az összerakáshoz. A munkavédelmi kesztyű itt tényleg fontos, mert a lemezek úgy nyesnek, mint a borotva.
Vannak gyártók, akik nagy mennyiségben gyártanak és szállítanak ilyen épületeket, így megengedhetik maguknak, hogy össze is szereljék a garázsodat. A nagyobb garázsok, fészerek esetében mindenképpen ajánlom igénybe venni a profik segítségét.
Egyszerű lerögzítés
A fa és fémgarázsok esetében is komoly gondot jelent a szél szívóhatása. Ez a szívóerő simán felkaphatja a fészerünket, és lazán átteheti a szomszédba. Ez ellen a felsz0póhatás ellen le kell rögzíteni a fogadó felületre az építményünket. Mint már említettem, fogadó felületnek általában elég egy sima betonlemez (10-15 cm vastag, C16 betonból öntött, betonacél háló erősített). Fa garázsnál általában valamilyen oszloptalpat kell alkalmazni, amit vagy előre bebetonozunk, vagy utólag rádűbelezünk a betonra. A lerögzítés a lemezgarázsok esetében sokkal egyszerűbb: a szerkezet alsó részét ledűbelezzük a betonra, aztán rácsapunk az épület tetejére, és büszkén bejelentjük, hogy ez sem megy már sehová.
Garázskapuk, ablakok, ajtók
Garázskapuból is több félét választhatsz: a legegyszerűbb nyílós kapuktól, a tolóajtón át, egészen a szigetelt, motoros szekcionált garázskapus megoldásokig mindenféle verzió létezik. Sőt, ha a garázskapu mellé valamilyen egyéb nyílászárón járatod az agyad, akkor az is megoldható: ajtó, ablak, minden jöhet (leginkább műanyag alapanyagú).
Nem dől rád
A fából készült garázsokat 99%-ban a megrendelő, és az ácsok tervezik meg. Ezek a tervek néha hordoznak magukban rizikót. A saját példámon keresztül magyarázom: A fent említett 70 m2-es garázsomat én magam terveztem. Jöttek is az ácsok, megépíteni a nagy művet, de valami félrecsúszott: oldalirányba úgy billeg a kész szerkezet, mint egy kommunista május elsején. Valami nem jó, még merevítőket kell behelyezni… Na ez nem fordul elő egy mobilgarázsnál: a nagyobb építményeket (műhelyek, csarnokok, stb…) profik tervezik számítógépen statikával, gyártmánytervvel, meg még ki tudja mivel. Ezeknek már engedélyes tervei is vannak. És amit így terveznek, az ritkán hasal el. Ellenben az én fakastélyommal.
Hátrányok
Némelyik igazán rusnya
Nem szépítem a dolgot, léteznek igazi okádék kinézetű mobilgarázsok és fészerek. Ha végleges megoldásnak szeretnéd megépíteni, akkor nagyon jó képzelőerőre lesz szükséged: az elkészült házhoz kell odaképzelned a garázst, és ez sokaknak gondot okoz.
Az sem baj, ha a HÉSZ (Helyi Építési Szabályzat) sem tiltja az aktuális területen az ilyen jellegű tárolók megépítését. Néha a színekbe, tető hajlásszögekbe is beleszólnak, és Budapesten helyenként a szekcionált garázskapuk látványáért sem rajonganak a főépítészek.
Lemezből van
Ez nem egyértelmű hátrány, mert sok előnye is van a fémlemezeknek. Azt érdemes tudni, hogy minél vastagabb lemezből készül a cucc, annál jobb minőségűbb és drágább a végeredmény. Általában valamilyen trapézlemezt használnak a gyártók, amit horganyoztatnak és festenek.
Tőmondatokban a lemezes megoldásokról:
- ha jól van megépítve, akkor nem rozsdásodik. Akkor szokott rozsdásodni, amikor falaki flexxel vágja, leszikrázza, vagy valamilyen módon megsérti a kész művet. Ha megsérül a felületkezelés, akkor igen hamar átrágja magát a rozsda a felületen, mivel szűzhártya vastagságú
- a fával ellentétben nem kell 5 évente újra kenni. A z alap kivitelnél, amelynek a szerkezete csak mártva van alapozó festékben, gyakran elvárás az ügyfél irányába, hogy a telepítés után azonnal lekezelje a vázat egy fedő festékréteggel. Persze rendelhető a váza horganyozva is, ami egy jobb megoldás ilyen szempontból. A minőségi kivitelnél van lehetőség dupla festékréteggel, normálisan lekezelni a vázszerkezetet, így ott később indul el a korrodálódás.
- vannak helyek, ahol páralecsapódásokra lehet számítani (fűtött garázsoknál szokott gondot okozni), de erre is vannak megoldások
- a tolóajtók, nyílóajtók zöröghetnek nagy szélben
Nem véletlen, hogy az ipari építészet szinte csak lemezborítású csarnokokat alkalmaz: olcsó, strapabíró, egyszerű megépíteni…
Kevés cég vállal egyedi megoldásokat
Ha egyedi megoldáson töröd a fejed, akkor jobban át kell nézni a piacot! Kevés cég foglalkozik egyedi megoldásokkal, mivel macerás: meg kell tervezzék, hogy ne essen szét az első viharban. A gyártás is egyedileg történik, az elemeket méretre kell szabják. A szabás után jöhet a horganyzás, festés. Sokkal egyszerűbb a forgalmazóknak, ha csak pár típus van, aztán kezitcsókolom. Ha egyedi megoldásban gondolkodsz, akkor a MobilGarázsBolt oldalán nézz szét, egész korrekt csapat! A cikkem megírásában is rengeteget segítettek!
Gyártók, forgalmazók
Én akármerre nézelődök, általában Lengyelországban gyártott mobilgarázsokat és fészereket találok. A forgalmazók viszont magyarok, és szerencsére az összeépítést, garanciát rajtuk keresztül lehet igényelni. Én külföldi forgalmazókkal nem erőltetném a rendelést, mert nem kapsz rendes számlát és garanciát sem. Ha pedig megkéred, hogy legózza össze a szerkezetet, jó eséllyel idegen nyelven fog elküldeni melegebb irányokba… Ha van megfelelő magyar képviselet, akkor szinte tuti a biznisz.
Összefoglalás
Mint látod, nekem hatalmas segítségemre volt az építkezésem során a lemezből készült fészerem. Ritka dolog, hogy ennyire ajánljak valamit. A mobilgarázs is egy frankó dolog, de ez már nagyon egy ízléshez kötött valami: az új házamhoz beépített garázst építettem, a régihez meg fából eszkábáltunk valamit, ami nagyon össze óhajt egyenlőre dőlni. Ha dizájnban találtam volna egy hozzám illő darabot, akkor egy percig sem gondolkodtam volna el azon, hogy a fa helyett lemezgarázst építsek.
Ja, majdnem elfelejtettem bereklámozni magamat: ha építőiparral kapcsolatos tanácsra van szükséged, akkor itt tudok segíteni: építőipari tanácsadás. Ha meg rajtad van az építkezhetnék vagy a felújíthatnék, akkor ezt a cikket böngészd át, megéri: építőipari projektmenedzseri szolgáltatás.
Levi voltam, sziasztok!
Szia Levi!
Ez a cikked is nagyon jó, le a kalappal előtted! Egy fa kocsibeálló megépítésébe vágtam a fejszém, de kicsit elakadtam. Tanácsokat, ötleteket már kaptam, de a te véleményedre is kíváncsi vagyok. A kocsibeálló 3,5m x 10m-es, végében kicsi műhellyel. A tető 30 fok lejtéssel napelemekkel megpakolt lemeztető lenne, teljes magasság 4 méter. A szerkezetet ácsok készítik, de az alapokkal elakadtam. Jófajta alföldi homokos talajon működne-e az elgondolásom: minden oszlop alá(10 pár) kerülne egy beton „cölöp” és az egészet összefogná egy 12cm-es beton lap, vasalva, hálózva C16-os betonból.
Köszönöm a segítséged.Zoli
Kedves Zoli!
Szerintem ez a megoldás tökéletesen jól működne! Nekem is pont így készült a nyitott garázsom.
Üdv.: Levi
Szia!
Köszönöm szépen a választ. Úgy lesz. Már csak az kellene, hogy az alapanyagok ára is visszataláljon egy elfogadható szegmensbe…
Kedves Levi!
Ezeknek a cölöpöknek mekkora mérete? Hogyan kell őket vasalni, ha kell egyáltalán?
Lehet-e a cölöpöket vasalt betonsávval összefogni, lap helyett?
Egy zárt, 5×6 m-es, házhoz egy oldalán csatlakozó, 2,5 m magas favázas könnyűszerkezetű garázs lenne rá építve.
Köszönöm.