Betonvasak

Betonvas trükk? Előregyártás? Létezik ilyen?

Igen létezik, és egyenlőre csak kevés ember ismeri a trükköt, amivel a betonvas árán spórolhatsz. Ha nem tegnap születtél hangyászsülnek egy másik univerzumban, akkor te is tudod, hogy a betonvasak ára valahol a hűba@zzeg és az aztakurv@élet között ingadozik. Ha valamelyik tétel megérdemli az építésed során az optimalizációt, akkor jó eséllyel a betonvasas lesz az. Ha türelmetlen típus vagy, és lusta vagy elolvasni a cikkemet, akkor már itt az elején elárulom: azzal spórolhatsz pénzt, időt és idegállapotot, ha előre legyártatod egy profi céggel a betonvasaidat. Ha érdekelnek a részletek is, akkor irányítsd a szemgolyóidat az alább lévő sorokra!

Hol van szükség betonvasra?

Egy normális építés során szinte mindenhova, ahova beton kerül. Én úgy szoktam számolni, hogy minden m3 betonhoz legalább 70 kg betonacélra lesz szükség. Ez természetesen csak egy hasalt szám, a valós mennyiséget a tervező fogja meghatározni a statikai számítások során. Azért csak idevésem lista szerűen, hogy mégis hova kellhetnek a rozsdás vasak egy mezei családi ház építése során:

Betonacél kubatúra
Valahogy így néz ki egy jó gerenda megfonva. Általában nincs szükség ennyi futóvasra…

Hogy működik az előre gyártás betonvasak esetében?

Röviden és tömören: nagyon egyszerűen!

Az egész sztori a tervezéssel kezdődik. A tervező elkészíti a házikónk terveit. Itt lehet választani, hogy engedélyes, vagy kiviteli tervek készüljenek. Jó esetben mindkettő tartalmazza a statikai tervfejezetet, amiben ott virítanak a betonvasak. Honnan lehet felismerni őket? A betonvasakat a tervezők számokkal jelölik. A számok mellett/alatt/felett ott vannak a geometriai formák is, és valahol a közelben valami kódok is ücsörögnek. Ezek a kódok mutatják meg, hogy melyik átmérőjű vasból milyen hosszú, és hány darab szükséges. Tehát megvan a forma, az átmérő, és a hossz is. Ezekből az adatokból már meg lehet hajtogatni a vasacskáinkat.

Ha nincs statikai tervünk, akkor elég nagy bajban vagyunk, mert a tervező elmulasztotta a ház statikai számolását. Magyarul vakon építkezünk, kocsmai meg mindenféle szájhagyományok útján. Ezt a módszert erősen kerülném, ha nincs legalább 20 év építőipari tapasztalatod. Természetesen ilyenkor is van mentőötlet: a tervező pótolja az elmarad terveket! Ha erre a tervező valamilyen okból kifolyólag nem hajlandó, akkor megbízhatunk külön külsős statikust is, aki elkészíti a statikai terveket.

Kézi betonvas hajlító
Az előregyártás nem ilyennel történik: hatalmas gépek, amikbe csak lökik a szálvasat. Ezek a bazi gépek meg úgy hajtják és aprítják a vasat, mint a kislányom a hivatalos küldeményeimet.

És itt jön a tudomány:

Hagyományos úton vagy mi, vagy a kivitelező egy betonacél hajlító segítségével a szálvasainkat a tervező által megálmodott formára hajtogatja. Ha készen vannak a levágott, lehajlított vasak, akkor ezeket a kivitelező szépen beépíti a helyükre, és heves káromkodások között bebetonozza.

Ehelyett az oldschool módszer helyett én azt mondom, hogy érdemes kiadni egy erre szakosodott cégnek kiadni a vasak legyártását. Amíg megy az alapozásunk, a vasas cég szépen legyártja a vasainkat. A lényeg a párhuzamos munkán van! Két munkafolyamat megy egyszerre úgy, hogy csak az egyikre kell odafigyelned (az alapozásra). Így időt tudsz megspórolni. Amikor elérkezik a vasszerelés ideje, megjön a bazi kamion, rajta szépen kötegelve, címkézve a centire pontosan legyártott vasakkal. A segédmunkások lepakolják a cuccost valami kieső zugba, hogy ne legyen útjában az építkezésnek. Ezután az írástudóbb melósok előkészítik azokat a vasakat, amikre szükség lesz. Ezután már nincs is más hátra, csak a helyükre illeszteni, és megkötözni az előregyártott betonacélokat. Erre meg jöhet a beton!

Nagy előnye ennek a módszernek, hogy nehéz benne hibázni. Olyannyira nehéz hibázni benne, hogy még a kiásott gödröt, vagy akár a bezsaluzott födém méretét is ellenőrizhetjük a vasszereléssel: ha nem fér be a vasszerelés, vagy túlságosan lötyög a helyén, akkor gyanús, hogy az előkészített hellyel lesz bibi. Ilyenkor érdemes ellenőrizni a gödör (vagy zsaluk) méreteit, mert a vasasok ritkán hibáznak. Ha meg igen, akkor elő lehet szépen venni őket, és jól megjutalmazni egy f@szkorbáccsal.

Mint minden műszaki megoldásnak, ennek is vannak előnyei és hátrányai is. Lássuk őket egyenként!

Előregyártott betonvas előnyei

Az előnyökkel kezdek, mert az ebédnél is a legfinomabb falatokkal kezdek!

Betonvas ár

Ez az egyik legnagyobb előnye az előregyártásnak. Hiába tűnik drágábbnak, a végén nagy eséllyel olcsóbbra jössz ki, mintha négy félrészeg (az pont két egész részeg) hajtogat a tűző napon. Miért is olcsóbb?

  1. nincs hulladék – a helyi hajtogatások során mindig keletkezik némi hulladék: általában 6 m-es szálból dolgoznak a fiúk, és ritkán kell úgy vágni, hogy pont elfogyjon a 6 m-es szál. Szinte mindig maradnak kis fiszf@sz daradok, amiket a munka végén egyszerűen beleejtenek a legények a munkagödörbe. Vagy csak széthagyják őket a fűben, hogy kaszáláskor legyen némi meglepi. Az első széria kengyelek és sámlik ugyancsak a fűben végzik, mert azokon kísérleteznek a fiúk (ritkán sikerül elsőre). Az előregyártó cégek 12 m-es szálból dolgoznak, és nincs hulladékuk (vagy csak nem számlázzák ki). Így védjük a bukszánkat és a környezetet is.
  2. kevesebb a toldás – ugyanaz a szitu, mint feljebb: mivel a helyszínen általában 6 m-es szálakkal dolgoznak, több toldás van. Az előregyártás 12 m-es szálakkal dolgozik, így kevesebb a toldás. Így 5-10 %- betonvasat is meg tudunk spórolni, ami megint csak védi a kasszát és a környezetet.
  3. gépekkel hajtogatnak – sokkal olcsóbb egy csarnokban gépekkel hajtogatni, mint a munkaterületen orvosi bérezésű segédmunkásokkal. Ez van, rossz szakmát választottál.
  4. aki minden nap betonvasat hajtogat sokkal olcsóbb tud lenni annál, aki néha vasazik, hébe-hóba betonozik, amúgy meg falaz, ritkán meg burkol. A magyar építőipar alapja, hogy mindenkinek mindent is kell csinálni. Attól, hogy így van, még nem biztos, hogy ez jó…
Betonvas kubatúrák
Így mutatnak a megszerelt vasak, ha pontosan vannak gyártva. Középen sámli, szélen lezárva a sorok. Szebb, mint nem

Minőség

Gondolom sejted, hogy ki dolgozik jobb minőségben… Az előregyártó cégek nem először látnak vasalási tervet. Ennek megfelelően ösztönösen azokat a részleteket nézik meg, amik egy helyszíni vasszerelés során sosem jutnak felszínre. Pl..: betonfedések, vasak egymásra fekvése (monolit födémnél simán nem férnek el a betonban a vasak, ha elbénázzuk a sámlikat), stb…

A kevesebb toldás pedig erősebb szerkezetet eredményez főként úgy, hogy (tisztelet a kivételnek) a fiúk általában fittyet hánynak a tervező által előírt toldási hosszra (általában d x 42- és d x 52 között van valahol). Ilyenkor előkerül a legidősebb szaki, aki azt mondja, hogy 30 cm a toldási hossz, mert mindig is ennyi volt. Az U alakú lezárókat nagyon ritkán láttam helyszínen legyártani, mert a szakik szerint fölöslegesek (alapszabály, hogy a szaki okosabb a tervezőnél :-D). Ha rendeljük a kész vasakat, akkor az utolsó nyíróvasig mindent legyárt az előregyártó cég, mert ezt rendelted meg. A fiúk a helyszínen meg kényszerűen mindent be fognak építeni, mert ott fog világítani a fűben megmaradt anyag, és (teljesen jogosan) feldugod a s­*ggükbe.

Sebesség

Ezt nem igazán kell ecsetelnem… Ha nincs nagyon elhavazva az előregyártó cég, és időben rárendelsz a cuccokra, akkor a vasalás sokkal kevesebb időt fog igénybe venni. Amíg folynak az előkészületek a helyszínen (zsaluzás, ásás, lerészegedés), addig a gyár párhuzamosan készíti a vasaidat. Ilyenkor persze jön a kivitelező, hogy ők is párhuzamosan csinálják a melót: majd hoz több embert. Egy része csinálja a vasakat, egy másik része meg az előkészületeket. Tisztelet a kivételnek, de jó eséllyel az utcáról berántott emberek lesznek, akik a vasaidat gyártják majd.

Nagy átmérőjű vas hajlítás

Háztáji körülmények között max. 16 mm, vasat tudsz normálisan elhajlítani. A sima mezei betonacél hajlítók 14 mm-ig vannak hitelesítve. Ha a statikus terveződ volt olyan pofátlan, hogy 22 mm (vagy nagyobb) átmérőjű vasakat tervezett be valahova, akkor bajban leszel. A betonacél előregyártók szerencsére fel vannak készülve az ilyen esetekre, úgyhogy megvan a gépparkjuk hozzá.

Előregyártott betonvas hátrányai

Az építőipari cikkek mindig mindenről leírják az előnyöket, hogy hú de szép meg jó. A hátrányokról meg mélységesen kussolnak… Hát én nem. Szóval, mint minden technológiának, ennek is megvan a hátránya. Aki az ellenkezőjét állítja, az el akar adni neked valamit.

Finanszírozás

Itt bizony előre kell perkálni, mert az előregyártó cégek nem vállalják be a rizikóját annak, hogy nem veszed át a szajrét. A lehajtott betonacélt már nem lehet visszahajtogatni egyenesre, úgyhogy legalább a szerződési összeg 40%-át előre fogják kérni. Ilyenkor felmerül a kérdés, hogy mi van, ha meglécelnek az előleggel. Van rá esély, de kicsi. Leginkább csődbe szoktak menni a cégek, és ilyenkor gyakran ott ragad a pénz. Érdemes olyanokkal szerződni, akik nem tegnap rozsdázták be a kezüket (gépeiket) először.

Kötegelt betonacélok
Így, rozsdásan, kötegelve, címkézve hozza a teherautó az előregyártott acéljainkat…

Tuskó kivitelező

Nincs mese, ilyen is van: ő jobban tudja, mint a tervező és az előregyártó cég együttvéve. Ész nélkül átalakítja (levágja) a terv szerint legyártott pontos acélokat. Van olyan is, aki nem tud legózni tervből. Ilyenkor jön az, hogy berak valami hasonló vasakat oda, ahova nem kéne. Nem nézi a címkéket, mert cigizés közben letépkedte lányos zavarában. Ha meglenne a címke, akkor sem érdekelné, hogy mi áll rajta és a terven, mert túlzottan bízik önmagában. Ilyenkor a felcserélt betonvas valahonnan nagyon fog hiányozni, és nincs pótlásra hirtelen lehetőség, mert minden centire ki van számolva. Szóval nem terv szerint dolgozni előregyártott vas esetében tilos és életveszélyes!

Olyat is láttam, aki nem fogta fel, hogy ez előre legyártott betonvas. Azt hitte, hogy hulladékvasakat hoztunk a területre, és szétvágta az egészet, hogy az ő felfogása szerinti jó eredmény szülessen. Mire kiértem a területre, elkészült a nagy mű… Azt hittem, hogy kitépem a lelkét, de csak simán elástuk élve…

Hibázik a tervező

Ilyet még leírni is hatalmas bátorság, de nagy ritkán a tervező urak is megbotlanak, hiába van négy lábuk. Ilyenkor természetesen nincs felelős, mert úgysem tudod egy tervezőnek elmagyarázni, hogy hibázott. Betonvas rendelés előtt reménykedj, hogy nincsenek komoly hibák a tervedben, és próbáld meg mihamarabb átnézni a rajzokat, hogy minden stimmel-e!? Nem fog összejönni, mert aki ezt átlátja, az ebből él. Te pedig azért vagy a honlapomon, mert nem ebből élsz… Azért ha van időd, tanulmányozzad a terveket, hátha hibát találsz!

Hibázik a betonvas előregyártó cég

Mint mindenhol, az előregyártó cégnél is megjelenhetnek hibák. Szerencsére nagyságrendekkel kevesebb, mint a helyszíni gyártás során. Itt már van esélyed reklamálni, sőt. Ha valami nem stimmel, akkor egyenesen kötelező reklamálni. Van számlád, garanciád, megrendelésed. Egy normális előregyártó cég nem fogy ebből presztízskérdést csinálni, röhögve javítják a hibáikat.

Betonvas lopás

Azzal, hogy előre gyártatod a vasakat, jó eséllyel a helyszínen fogod tartani az első betonozás után az összes többi acélt is (spórolsz a kiszállításokon). És az acél vonzza a mágnest és a lopikokat is. Nincs annál idegesítőbb, mint amikor a gyönyörűen lehajtott sámlivasakat meglovasítják a betonozás előtt két nappal. Miért pont a sámlikat fogják lopni? Mert azt könnyű bepakolni a G Astrába. Miért pont az a legidegesítőbb? Mert full bonyolult lehajtogatni őket. A tanácsom: az apróbb vasakat zárjuk el valahova, ahová a mágnesszemű Rózsa Sándorok nem látnak be. Ez sajnos nem kitalált sztori, egy projektemnél szóról-szóra ez történt…

Kis munka

Kevés betonvas esetében egyszerűen nem éri meg előre gyártatni a vasakat. Ha viszont van egy alapozásod, meg 1-2 monolit födémed némi oszlopokkal megszórva, akkor már simán jó leszel.

A hajlított betonacélt hajlított kocsi hozza… 😀

Kiszállítás

A kiszállítás külön fejezetet igényel, mert sajnos nem annyira egyszerű, mint gondolnád!

Ha 12 m-es szálvasaid vannak, akkor bizony egy hatalmas nyerges kamion fogja kihozni a legyártott szajrét. Ez a kamion pedig nem a legmozgékonyabb típus. Ha egy ilyen vonatós kocsi 24 tonna teherbírással behajt a sárba, akkor úgy beragad, mint én a kocsmába Lacival, és Pistivel. A hosszt pedig nem is említem. Na jó, említem: ezeknek a kamionoknak egy sima derékszögű kanyar olyan nehézség, mint Mészáros Lölőnek uralkodni magán, ha pénzről vagy szőke bemondókról van szó.

A lényeg: ha látod, hogy nem fog kijönni a telkedről a kamion, akkor inkább hordjátok be az építkezésre kézzel a betonacélokat… A kamion meg pihenjen meg az utcán.

Természetesen vannak darus (KCR) teherautók is, de általában csak simán lerúgják (na jó, fával lefeszítik a szálanyagot) a sofőrök a vasat a kocsiról.

Árak

Na itt most nagyon nehezen tudok értelmesen számokat írni. A piac hullámvasutasat játszik: hol fent, hol még magasabban. Azért megpróbálkozom vele, egy példán keresztül:

2021 szeptemberét írunk, egy ügyfelem generálkivitelezőn keresztül szeretne építeni családi házat. A generálos ajánlatában a betonacél nettó 465.000 Ft/t anyagár és 225.000 Ft munkadíj szerepel. Erre jövök én, és megkérem egy betonacél előregyártó cég ajánlatát. Az új ajánlatban a lehajlított, kötegelt betonvasak ára nettó 305.000 Ft/t + 55.000 Ft kiszállítási díj!!! És ezzel itt nincs vége a sztorinak: mivel már előre lehajlított acéllal leped meg a kiviteleződet, a munkadíjat is illik csökkenteni. Én valahol a felezés környékén tartom jogosnak a munkadíj csökkentést…

Szóval generálossal A+D = nettó 690.000 Ft/t, előregyártással nettó 417.500 Ft/t. Ez 40 %-os árkülönbség. A fő feladat tehát az, hogy a vasakat te intézd, ne a generálos. A legjobb megoldás az, ha átfut a generálos szerződésén ez a tétel. Így 5% ÁFÁ-val építhetsz, 40 %-al olcsóbban. Egy átlagos családi ház építése során 3-5 tonna acélt építünk be. Ha 4 tonnával számolok, akkor spóroltam neked nettó 1 milliót! Igazán nem tesz semmit, szívesen!

Amit ajánlok a kalkulációhoz: kérj árajánlatokat! Vannak olyan cégek, akik szinte anyagárban meghajtják és leszállítják a vasakat. Eredeti árajánlatod úgyis van a kiviteleződtől. Terveid is vannak. Érdemes elküldeni pár előregyártó cégnek a statikai terveket. Ha olcsóbbra jön ki az előregyártott betonacél ára, mint a kiviteleződ anyagára, akkor már nyertél is! Ha előregyártott vassal dolgozol, akkor természetesen a kiviteleződ munkadíjából is le kell faragni (más kérdés, hogy erre hajlandó-e?).

Betonvas tyúk
Betonvastyúk is talál szeget. Gyűrűt nem… (Karinthy Gyűrűt tuti nem, bocsi Miklós!)

Összegzés

Így a végén visszaolvasva a cikket, az a véleményem, hogy egész jól körülbaktattuk a témát. Szerintem érdemes neked is átgondolni a dolgot, mert felületes számításaim szerint a betonvasak (legyártva, elhelyezve) a teljes házépítésed költségvetésének 5 %-át teszik ki. Ez pedig majdnem egy liga a külső nyílászárókkal!

Ha tetszett a cikk, és szükséged van építőipari tanácsadásra, vagy akár egy komplett ház levezénylésére keresel embert, akkor én lehetek az embered! Olvasd át a szolgáltatásomról (korábbi két link) szóló írásokat, és keress bátran!

Sziasztok, Levi voltam!

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail-címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük